Zasvěcení Duny

12.03.2024

V předchozím článku jsem v Duně viděla jej její beznadějnost. Dnes mě kamarádka prostou větou "Dočetla jsem Zelenou tvář od G. Meyrinka. Nádherný příběh s hlubokým obsahem" inspirovala k tomu podívat se na filmovou Dunu jako na iniciační román. Samozřejmě temný, tedy takový, jaké psal i Meyrink. Můj pohled na nejočekávanější film letošního roku to trochu rehabilitovalo.

Budu se držet čistě toho, co jsem viděla na plátně. Literární předloha se dá číst mnoha způsoby a režisér si vybral některé z nich a divák si to ještě přežvýká po svém. Co je iniciační román? Odcituji ze stránek Rozbor díla (https://rozbor-dila.cz/iniciacni-roman/): "Základním tématem iniciačního románu je především duchovní dozrání hlavního hrdiny, který je předurčený, vyvolený pro vyšší poslání… Hlavní postava tak musí projít určitými zkouškami a symbolickou smrtí, aby nalezla svou skutečnou identitu. Po smrti následuje 'znovuzrození', které je zároveň vznikem nové osobnosti". Děj iniciačního románu se zaplétá kolem hlavní triády postav adept – zasvětitel – panna. Dalšími důležitými motivy jsou vize, sny, halucinace, iniciační předměty. Jestli vám to zavání psychoanalýzou, dosaďte za iniciaci Jungovu individuaci, která je spojená se sestupem do vlastní duše, a jste doma. Takže jdeme na to.

Už v první filmové části příběhu (2021) jsme si vymezili prostor, ve kterém se zasvěcení bude odehrávat. Takový prostor musí být dostatečně jiný, než byl dosavadní život. Co víc jiného by mohlo pro Paula být, než přesun z vodní  planety na pouštní? Celá rodina zažívá vykořenění, které se pro Paula a jeho matku záhy mění v totální propadnutí se na "druhou stranu". Na druhé straně platí jiná pravidla, která je nutné přijmout. V tomto konkrétním případě jde nejen o jinou kulturu, ale sama poušť je fatální prostor, promlouvá skrze ni vyšší síla a nelze se jí vzpouzet.

Adept v iniciačních románech je někdo, kdo se pohybuje na hranici obou světů, nepatří už zcela ani do jednoho. Typicky to bývá nalezenec nebo bastard – vzpomeňme na Parcevala z okruhu grálovských legend. Paul je synem konkubíny a hlubší kořeny budou překvapením i pro něj samotného. Hledání identity je v iniciačních románech klíčové téma. OK. V Duně máme velmi mladého chlapce, který má neobyčejné nadání, přepadají ho útržkovité vize, se kterými se neví rady, právě přišel o otce a nejspíš umře v poušti. Ale možná neumře, protože se za něj nečekaně postaví někdo z "druhé strany" - na scéně se objevuje zasvětitel. Konec první části.

Zasvětitel mívá v iniciačním románu v podstatě služebné postavení. Adepta vede, chrání ho, ale také včas ustupuje do pozadí, aby adept mohl zvládat svoje lekce sám. Stilgar učí Paula, jak přežít v poušti a mezi fremeny, věří v jeho výjimečnost (víc než chlapec sám) a připraví ho na fremenský přechodový rituál - jak osedlat záhadnou bytost pouště, obřího červa. Poušť můžeme vidět i jako metaforou vnitřního prostoru, jemuž vládne bytost středu, která "se jeví jako ztělesnění tohoto místa, jako bytost-prostor" (Hodrová, 2014, s.206).

Současně se zasvětitelem se na plátně objevuje panna – pouštní dívka Chani, kterou chlapec zná ze svých vizí. Panna je v iniciačním románu symbolem poznání, ona je ta, která předává adeptovi vědění. "Chci se ti rovnat", říká jí Paul na začátku jejich milostného pouta. Ona představuje jeho pouto k planetě i pozemskému životu, což je ukázáno tím, že její jediná slza ho přivede k životu (ale to trochu předbíhám). Koho tu máme ještě – práh a strážce prahu. Strážce prahu bývá obvykle bytost temná, stojí na rozhraní obou světů a nějakým způsobem drží adepta v hrsti (něco na něj má nebo ví). Tato definice mi sedí na Paulovu matku, lady Jassicu (také u Meyrinka bývají strážcem prahu ženy, matky). Ona je ta, která umetá cestičku na jihu, za "prahem" písečných bouří. Cestu, kterou Paul nechtěl jít, ale nelze se tomu vyhnout (jako pubertě 😊- to zlehčuji, ale v principu nejsem daleko od pravdy). Paul prochází svými zkouškami, rozhoduje se, co přijme, co odmítne a jakou cenu je ochoten zaplatit. Když zjistí, že změna je nevyhnutelná, strážce prahu ho přetáhne na druhou stranu.

Scéna je připravena, přichází čas na vlastní iniciaci. Celé to rozpomínání, sbírání střípků vizí, které se Paul snaží nějak integrovat do svého já, směřuje k otevření skrytých dvířek, za nimiž se ukrývá pravý potenciál. Iniciační předmět - v tomto případě "voda života", což je jed získávaný z utopených mladých červů – tato tajná dvířka přímo rozkopne. Adept během iniciace prochází smrtí - symbolicky jsou to všechna ta sestoupení do podsvětí, jeskyň a slují, které znáte od řecké mytologie, přes Bajaju po Prince a Večernici. Tady Paul bojuje s otravou a od bran faktické fyzické smrti ho přivede zpět k životu Chani. Jinakost probuzeného adepta bývá v iniciačním románu zdůrazněna nějakým konfliktem s davem coby starým světem – na tomto místě nám režisér připravil scénu ze shromáždění fremenů, kdy Paul odmítne dosavadní kmenová pravidla, postaví se do středu a zvolá: "There is no one in this room who can stand against me!"

V pohádkách by spolu princ a princezna po všech zkouškách žili šťastně až do smrti. Ale u Meyrinka ani v Duně ne. Jak už jsem psala výše, panna představuje pouto k pozemskému životu, které je třeba uvolnit, aby proměna byla dokonána. V Meyrinkových povídkách proto dívky většinou zemřou (i vlastní rukou), v Duně si Paul vybere po bok jinou ženu. Po konečném probuzení zasvěceného se v iniciačních románech zpravidla v nějaké bouři či apokalypse zhroutí starý svět a z popela povstane nový - filmové plátno Duny zhasíná ve chvíli, kdy apokalypsa je za dveřmi. Musíme si počkat na Mesiáše. Stejně jako pro Meyrinka ani pro Herberta rozvoj potenciálu po iniciaci neznamená kráčet po cestě světla. Vědění (u Meyrinka) či moc (u Herberta) nerozlišuje dobro a zlo, je ultimátní.

P.S. Asi jsem neobjevila Ameriku, Frank Herbert Junga i Freuda četl a určitě už tohle téma přede mnou někdo zpracoval - a  lépe. Klidně mi hoďte odkaz do komentářů, budu ráda.


Zdroje:

HODROVÁ, Daniela, 2014. Román zasvěcení. Vyd. 2. Praha: Malvern. 

SLÍVA, Jiří, 2015. Motivy duchovní cesty v románech Gustava Meyrinka, bakalářská práce, dostupné on-line https://theses.cz/id/mfjaxw/15801609

Rozbor díla: https://rozbor-dila.cz/iniciacni-roman/

© 2017 Ajky zápisník. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky